RS Drift- och krisinformation |
Region Skånes webbplats för drift- och krisinformation för driftstörningar som påverkar eller kan komma att påverka verksamheter inom Region Skåne.
Informationen riktar sig till alla medarbetare inom Region Skåne samt externa samarbetspartner.
|
Krisinformation |
Krisinformationen avser här övergripande ledningsfunktionalitet. Löpande information om den aktuella pågående störningen finns i de flesta fall under Driftstörningar.
Krisinformationen avser mer omfattande störning i ett IT-system, elavbrott eller liknande. En kommande driftstörning kan t.ex. avse en vädervarning.
|
Driftinformation |
Driftinformationen består av två typer av ärende:
- - driftstörningar (incidenter)
- - planerade åtgärder
Driftstörningar (incidenter) är oförutsedda ej planerade avbrott i en tjänst, serviceleverans, mm. Information om störningen publiceras omgående.
Planerade åtgärder är schemalagda arbeten som kan orsaka en störning i en specifik tjänst/tjänster. För IT-tjänster publiceras information sju dagar i förväg.
|
Driftområde |
Driftinformationen delas upp på tre driftområden:
- Labmedicin - Fastigheter/Serviceleveranser
Information om Fastigheter/Serviceleveranser kommer finnas med efter att Regionservice nya Kundcenter är på plats under hösten 2016.
|
Extern publicering |
För tjänster som används av externa samarbetspartners publiceras driftinformation externt via:
- - internetadressen http://driftinfo.skane.se
- - Vårdgivarwebben med länken "IT Driftinformation Region Skåne"
-
-
- Prenumeration på driftinformation finns endast på http://driftinfo.i.skane.se (kräver inloggning på Region Skånes nätverk.)
|
Ärendehanteringssystem |
Informationssystem för att stödja administration av driftsärenden. Region Skåne har olika ärendehanteringssystem för IT-ärenden, Fastighetsärenden, mm. Endast för ärenden med bredare verksamhetspåverkan publiceras information. |
Ärende |
När Du ringer 30 000 (Servicedesk) skapas ett ärende i Region Skånes ärendehanteringssystem. Om flera personer rapporterar samma problem eller när störningen påverkar flera medarbetare så publiceras information om störningen. |
Ärendenr |
Unikt nummer som identifierar ärendet i ärendehanteringssystem, t.ex. Ärendenummer, Changeordernummer, Arbetsordernummer. |
Status
(Statusformuleringar kan röra både Ärendet och Åtgärder)
|
Statusen anger om ärendet är aktivt eller arkiverat. Möjliga statusvärden: Pågående, Avslutat, Planerat, Akut planerat.
För åtgärder kring driftstörningen används olika statusformuleringar, t.ex.:
"Störning identifierad, felsökning pågår"
"Felsökning pågår"
"Åtgärd under införande"
"Bevakning pågår"
"Åtgärdad, inväntar verifiering"
"Störning åtgärdad"
|
Stor incident
|
Eskalering till Stor incident görs av Servicedesk för IT-tjänster när det finns risk att driftsstörningen inte löses inom avtalad servicenivå eller har stor påverkan på verksamheten eller risk för patientsäkerhet. |
Prenumeration |
Vid publicering av ärenden skickas automatiskt email/sms till personer som valt att prenumerera på driftinformation.
Alla medarbetare och externa som finns med i Skånekatalogen, och kan logga in på Region Skånes nätverk, kan själva prenumerera på driftinformation via formuläret under fliken Prenumerera (på http://driftinfo.i.skane.se)
|
Servicedesk |
Publicerar information om driftstörningar (incidenter) inom IT/Telefoni. |
Kundcenter |
Publicerar information om driftstörningar (incidenter) inom Fastigheter/Serviceleveranser. |
RS Kommunikatör |
Publicerar information om driftstörningar (incidenter) inom Labmedicin. |
AKS och Presstjänst |
Publicerar Krisinformation. |
RS releasekordinatorer |
Publicerar information om planerade åtgärder. |
Arkiv |
Alla publicerade ärenden som inte längre är aktuella flyttas till Arkiv, 24 timmar efter det de avslutats. |
|
|